Sledování uživatelů mobilních telefonů pomocí ultrazvukových signálů je novým trendem v cílení reklamy

Obchodníci zkoušejí všemožné způsoby, jak ještě intenzivněji cílit reklamu na nás uživatele. Internet a mobilní technologie jsou ideálním a velmi přínosným zdrojem. Chování na internetu už není jediným způsobem, jak zjistit o konkrétním uživateli jeho návyky a oblasti, které ho zajímají. Objevil se nový způsob, který o nás v podstatě dokáže zjistit stejné informace, aniž bychom byli připojeni na internet a procházeli webové stránky. Stačí vlastnit mobilní telefon a mít v něm aplikaci, která dokáže přijímat vysokofrekvenční signály v našem okolí.

Takzvaný ultrazvukový tracking je nová metoda, využívaná některými obchodníky, jejímž úkolem je sbírání dat za účelem cílit reklamu. Tuto metodu mohou používat obchodní místa, ale i reklama v televizi, nebo na webu. Principem je vyzařování jedinečného vysokofrekvenčního zvukového toku, který následně zachytí mobilní aplikace a ta následně odesílá data do cloudu. Díky tomu tak mohou inzerenti získat úzký profil jednotlivců, jejich návyky atd.

Technologii vysokofrekvenčního trackingu používá stále více aplikací. Na základě výsledků evropského sympozia o bezpečnosti a ochraně soukromí bylo zjištěno, že již existuje 234 Android aplikací (jejich počet bude stoupat), které v oprávnění při instalaci požadují přístup k mikrofonu. Ten totiž stačí k tomu, aby tyto signály byly zachyceny. Uživatel tak vůbec nemusí být připojen k internetu. Jak také bylo zjištěno při průzkumech v Německu, 4 z 35 maloobchodních sledovaných prodejen byly vybaveny systémem vysílání těchto zvukových signálů.

Fungování zajišťuje SDK software SilverPush, Lisnr a Shopkick. SilverPush umožňuje sledování uživatelů napříč zařízeními a ShopKick a Lisnr zajišťují sledování polohy uživatele. Bezpečnostní experti zkoumali velký počet aplikací pro Android a zjistili několik výskytů, u kterých byl použit ShopKick a Lisnr SDK. Nejvíce aplikací však používalo SilverPush SDK.

Jaká rizika tento nový trend může přinést do budoucna?

Na místě jsou samozřejmě obavy o naše soukromí. Podobné způsoby používá Google, či Facebook, nicméně tyto společnosti se snaží své reklamní metody činit co nejvíce transparentními. Velké riziko tento trend však představuje v podobě zneužití této technologie pro sledování osob tajnými službami napříč celou zemí, ve které se konkrétní uživatel nachází.

Jak se chránit?

Odpověď je opět relativně jednoduchá. Buďte vždy opatrní při instalaci aplikací a více kdy jindy se zaměřujte na kontrolu oprávnění, která aplikace požaduje. V tomto případě se zaměřte na to, jaká aplikace požaduje přístup k mikrofonu. Pokud přístup k mikrofonu požaduje aplikace Skype, či Messenger, je to v pořádku. Tyto aplikace mimo jiné slouží k uskutečnění hovorů. Pokud ale přístup k mikrofonu bude požadovat například aplikace pro nákup na internetu, bude to přinejmenším podezřelé a nejlépe uděláme, když aplikaci vůbec instalovat nebudeme, nebo jí minimálně přístup k mikrofonu nepovolíme.

Pokud si chcete udělat audit aplikací ve vašem telefonu a zjistit, jak riskantní je míra oprávnění, stáhněte si aplikaci Private Guard.

 

Privacy Guard
Privacy Guard
Developer: Nago dev
Price: Free

 

Poté, pokud zjistíte, že některá aplikace používá zbytečná oprávnění a přístup k systémovým funkcím, je možné tato práva zakázat: Systém -> Aplikace. Zde vybereme požadovanou aplikaci a v sekci Povolení deaktivujeme požadované.

 

  

 

 
Jakub Sobotka

Jakub Sobotka

IT geek, milovník mobilních technologií, blogger ... Ve volném čase sedlá horský bajk, rád fotí a tráví čas se svou rodinou ..... šéfredaktor a zakladatel webu Techbrain.cz

Komentář

Nový komentář