Jak Facebook obchoduje s naší identitou? Tohle se vám nebude líbit!

Když v roce 2004 dva studenti – Mark Zuckerberg a Edduard Severin zakládali síť, která měla sloužit pouze pro studenty Hardwardské univerzity, ani jeden z nich netušili, kde bude tato síť za třináct let. Již v roce 2007 tato síť čítala 57 milionů uživatelů. Její počet rok do roku rostl. Jedná se v současnosti o největší a nejoblíbenější sociální síť na světě. Facebook nám nabízí možnost být se svými přáteli neustále v kontaktu. Sdílet s nimi prakticky cokoliv, kdykoliv a kdekoliv. Dokonce i v reálném čase. Výměnou za tuto bezkonkurenční službu, která je “zdarma” je ale jedna poměrně znepokojující věc. Tou je naprostá ztráta soukromí.

Na úvod si pojďme představit pár čísel, které ukazují, jak mocný fenomén Facebook je:

  • Aktivních uživatelů: 1,5 miliardy (2/2015)
  • Průměr nových uživatelů za den: 450 000
  • Zhlédnuté stránky: Přes 70 miliard za měsíc
  • Vyhledávání: Přes 500 triliónů za měsíc
  • Velikost indexu vyhledávání: 200 GB
  • Největší země (z hlediska počtu uživatelů): USA, Kanada, Spojené království
Další země seřazené podle počtu uživatelů: Austrálie, Turecko, Švédsko, Norsko, Jižní Afrika, Francie, Hong Kong
  • Největší sociální sítě: Londýn, UK: 1 760 596 a Toronto, Kanada: 966 092
  • Pořadí v návštěvnosti všech webových aplikací na světě: 3.
  • Fotografií: 140 miliard fotografií (denně se nahraje na Facebook 200 milionů fotografií)

Zdroj: wikipedie.org

[irp]

Na začátku jsem psal, že nám Facebook nabízí obrovské možnosti, propojení s přáteli, přístup k informací atd. Také jsem se ale zmiňoval o tom, že si za to na oplátku Facebook bere poměrně vysokou daň. Tou daní je vlastnictví všech osobních informací, které síti poskytneme.

Do těchto informací patří vše, co zveřejníme skrze náš profil. Naše každodenní příspěvky, fotky, videa, vše co označíme jako to se mi líbí. Facebook nám měří, jak často o kolik času na síti trávíme. To vše tvoří unikátní digitální otisk naší osobnosti a ten je pro Facebook nesmírně cenný. Ten si totiž tyto informace nenechává pouze pro sebe, ale prodává je za velké peníze dalším společnostem po celém světě, které za tyto informace velmi rády zaplatí. Dostávají totiž podrobný profil o každém uživateli, který by jinak jen těžko získaly. A my tento podrobný profil, naše návyky, to vše dáváme dobrovolně Facebooku resp. třetím stranám.

Vše je jen a jen o marketingu

Facebook totiž už není jen sociální síť. Je to obrovská továrna na peníze. Má nespočet zákazníků, kterými jsou různé společnosti ze všech možných převážně marketingových oblastí, které získané informace používají pro cílení reklamy a lepší prodej svých produktů. Facebook náš profil klasifikuje do několika oblastí, díky kterým je pak schopen zjistit, jak trávíme náš život i když jsme offline, tedy zrovna nejsme na sociální síť připojeni.

[irp]

Dokáže sestavit profil toho, kolik peněz utrácíme, jaké restaurace a místa navštěvujeme, kolik kreditních karet máme v peněžence a mnoho dalšího. Existuje zhruba 52 tis. kategorií, do kterých nás Facebook rozřazuje. Ty nás pak dělí například podle toho, jaký politický názor máme, jaký mobilní telefon používáme, jaký operační systém, jaké jsou naše společenské zájmy atd.

Není čas se zamyslet nad tím, do jaké míry odhalujeme sami sebe?

Bohužel jen minimum z nás tuší, jaké podmínky se společností Facebook uzavíráme, a co vše tento gigant získává tím, že se do jeho sítě zaregistrujeme. V podstatě by se dalo říci, že za cenu virtuálního propojení s okolním světem a se svými známými dáváme všanc vše, co bychom si naopak měli chránit. Jsou to tak trochu paradoxy, že?

Četli jste podmínky, které s Facebookem uzavíráte, resp. jste je uzavřeli, aniž byste nad nimi jen přemýšleli, natož je pečlivě studovali? Možná je čas. Kompletní podmínky naleznete na adrese: https://www.facebook.com/about/privacy

 
Jakub Sobotka

Jakub Sobotka

IT geek, milovník mobilních technologií, blogger … Ve volném čase sedlá horský bajk, rád fotí a tráví čas se svou rodinou ….. šéfredaktor a zakladatel webu Techbrain.cz

Komentář

Nový komentář